Föräldraskap

”Semester”

Innan jag började arbeta som personlig tränare var sommarledigheten något som man mindes från sin skoltid, men en stor portion nostalgi och glimten i ögat. Jag var visserligen ledig några veckor varje sommar men jag arbetade extra när jag hade möjlighet.

Mitt första år som PT hade jag två veckor sammanhängande ledigt och arbetade resten av tiden på mitt förra jobb. Jag insåg rätt snabbt att de flesta av mina kunder var bortresta under sommaren och att det var lika bra att ta lite längre ledighet. Så sedan fyra år sedan har jag haft MINST fem veckors sammanhängande sommarledighet.

Som nybliven förälder har jag dock fått omvärdera min sommar-rutin. Missförstå mig rätt nu: Jag har i skrivande stund varit borta från jobbet sammanlagt fem månader av Lukas och Nellies snart sju levnadsmånader varav 42 dagar nu under sommaren. Yes, 42 dagar. Långledighet igen? Not so much…

Föräldraledighet med tvillingar är verkligen ingen semester. Lukas och Nellie blir mer och mer aktiva (och INTERaktiva som tur är) för varje dag som går och kräver bara mer och mer uppmärksamhet. Lägg till det ett uselt sommarväder så förstår ni hur naiv drömmen om ljumma sommarkvällar med grillen och barnen på en filt i gräset egentligen var…

Hursomhelst, sista veckan på min föräldraledighet innan jag planerar att återvända till jobbet spenderade vi nere hos Ingelas föräldrar i Hjo straxt utanför Skövde. Det är vår nya sommartradition och vi har spenderat en vecka där de senaste tre åren vilket har varit lagom avslappnande.
Den största skillnaden mot föregående år var (förutom vädret) att vi aldrig hann ta oss ner till Vättern för ett bad vilket jag saknar. Bad överlag har varit en bristvara i sommar tyvärr och jag hade hoppats på ett par spontana dopp.

Jag brukar avgöra om sommarledigheten har haft en önskad effekt när jag börjar längta efter jobbet, regelbunden träning och att kunna gå utomhus utan att svettas igen. Det senaste halvåret har ju  varit lite speciellt i det avseendet att jag levt i min föräldrabubbla och inte riktigt kunnat märkt av vad som händer runtomkring och sommaren kommit och passerat nästan obemärkt.

Och även om jag så här i efterhand saknar en ordentlig sommarledighet så får jag nog inse att det nog dröjer några år innan jag kan vara ”ledig” en sommar igen. Och huruvida jag påverkas av att inte få den ack så viktiga ”vilan” en semester för med sig så nöjer jag mig faktiskt med vetskapen att jag snart får återgå till jobbet igen som i nuläget paradoxalt nog är mer avslappnande än att vara hemma… ;-)

Ha det!

/J

nolgården

jakobnelliespegel nolgården2 kossor ingela

 

Diskussion

Kommentarer inaktiverade.

