Nördgrejer, Träning

Bli bättre på att filma

Under senaste veckan har jag lattjat en hel del med min kamera och det nya objektivet. Som jag skrev tidigare har jag mest använt min kamera i automat-läge för foton, och när det gäller film har jag mest kört mobilen av bekvämlighetsskäl.

Det innebär ju tyvärr att jag har missat fördelarna med att använda en digital systemkamera när det kommer till att filma. Förutom att bilden blir bättre så har man har ju betydligt större valfrihet när det kommer till hur man vill att ens filmer ska se ut.

Till exempel så kan man få kortare skärpedjup vilket gör bakgrunden oskarp för en mer ”filmisk” look, men den största fördelen är nog ändå att man kan filma med färre antal bildrutor per sekund, 25 istället för iphonens 30 vilket också är det antal som används på film och (duh) även det ger en mjukare och mer filmlikt utseende.

Hursomhelst så håller jag på att lära mig hantera kameran för film, både inställningar men också det praktiska handhavandet för att få bättre videos. Jag filmade några korta sekvenser på jobbet i fredags som du kan se här nedan.

Notera att jag inte menade att alla videos skulle vara i slow motion men jag hade glömt att ändra en kamerainställning så nu blev det så ändå. men det gär inget, slow motion är alltid coolt. ;-)

Så nu håller jag på att kolla runt på nätet efter bra instruktionsmaterial och inspiration, har du några bra tips så tar jag tacksamt emot dem.

Hörs!

/J

Diskussion

Kommentarer inaktiverade.

