Träning

Rumpträning

Min träning har varit både oregelbunden och lite loj den senaste tiden. Det började efter tvillingarna damp ner och ställde allting upp och ner, kombinationen av minskad träningsmängd, sömnbrist, och en konstant snedbelastning med en redan rätt risig rygg gjorde sitt.

Sedan dess har min träning mest gått ut på att försöka upprätthålla någon form av träningsrutin och hålla mina olika problemområden i schack. Det suger att behöva träna på det här sättet när man är van att köra på rätt hårt och pressa kroppen mot tyngre vikter, men vad ska man göra?

Idag var det iallafall dags för ett benpass. Sen jag började jobba igen efter den första tremånaders pappaledigheten har jag som mål att hinna med iallafall fyra pass i veckan enligt en överkropp/underkropps-split, ett upplägg jag kört mycket förut och som passar mig rätt bra.

Jag inledde med att köra en ”ny” rehabövning för min höft som jag fick av en sjukgymnast här på Crossfit Solid som jag har gått till ett par gånger. En av anledningarna till mina problem (eller ett symptom på GRUND av mina problem, inte lätt att veta) är att jag rör på bäckenet för mycket när jag ska sträcka ut i höften vilket leder till en massa muskelspänningar och smärta.

Övningen går (förenklat) ut på att utföra höftsträckning till rakt ben utan att rubba bäckenet och att successivt öka motståndet och få kroppen att haja hur rörelsen ska gå till. Tidigare har jag kört klassiska höftlyft för att aktivera och träna sätesmusklerna men det funkar inte för mig, antingen är de för ospecifika för mitt problem eller så är de för tunga vilket gör att jag utför dem fel.

Den nya övningen verkar funka (peppar peppar) så vi får se om ett tag hur det utvecklas.


Efter det blev det lite lätta ryckknäböj och knäböj fram. Knäböj fram är en övning jag kan utföra relativt bra och utan besvär, även om det är rätt tråkigt med så ”lätta” vikter som 90kg. Men ett steg i taget!

Fortsatte med raka marklyft och lite pistol squats varav den sistnämnde kanske inte är bästa alternativet för att fixa en trasig höft (för stora variabler i utförandet) men jag hade lust. Avslutade med lite mage.

Efter träningen såg jag att vi fått ett rejält fruktfat av en av klubbens medlemmar så jag belönade mig själv med lite bigarråer. Eller om det var körsbär, jag är inte helt säker. Tror det var bigarråer för de är lite mörkare och inte så beska va?

DSC096742

Gott hursomhelst, jag minns att Ingelas föräldrar har flera bigarrå/körsbärsträd och jag brukar gå där barfota och proppa i mig tills fingertopparna är knallröda varje sommar. Good times…

Hursomhelst, ha det bra och vi ses på gymmet!

/J

Diskussion

Kommentarer inaktiverade.

