Föräldraskap, Jobbet, Träning

Veckan som gått: Crossfit, nytt kameraobjektiv och purépremiär

Det är ett ständigt gissel (”Dunkel Gissel” för er som läste Jonas Nelsons Strapats-fansin på 90-talet) att försöka efterhandskonstruera den gångna veckan när man slarvat med bloggandet. Hade jag inte haft som vana att ta dagliga bilder på träningen eller barnen hade det varit svårt att skilja dagarna åt.

Hursomhelst, den gångna veckans jobb, träning och familjeliv har flutit på i enlighet med den sedvanliga slutspurten inför sommarledigheten. I tisdags köpte jag ett nytt objektiv till min kamera, jag har sedan jag köpte kameran för tre (tror jag) år sedan använt det medföljande objektivet men sedan ett tag nu sneglat på ett bättre.

Jag tar en hel del bilder på barnen och när vi är på semester och tanken är också att jag ska börja ta lite snyggare träningsbilder men det har jag inte riktigt kommit igång med än.

Det nya objektivet är ett fast 50mm objektiv som tar in betydligt mer ljus än det gamla vilket betyder både snyggare bilder överlag men också möjligheten att köra med kortare slutartid vilket är bra när man fotar snabba rörelser.

sony nex 5r

I torsdags testade vi att ge Lukas och Nellie fruktpuré vilket var mer eller mindre uppskattat. De hade varit och blivit vaccinerade i onsdags och var lite smågnälliga så det fick bli en bra belöning, både för dem och oss. Men jag vågar nog gissa att det här med matning blir betydligt mindre roligt framöver så det gäller väl att njuta medan det varar. ;-)


Igår fredag hade jag blivit ombett att hjälpa till nere på Crossfit Solid med att filma kvalwoddarna till Solid Open. Solid Open är (duh) Solids Crossfittävling som går av stapeln i höst och man kvalar alltså in online på samma sätt som på Crossfit Games.

Jag testade först att använda det nya objektivet, men då det är ett fast objektiv med en ganska lång minimumbrännvidd har det en rätt ordentligt ”naturlig” zoom och måste man stå rätt långt från det man filmar.

Om den som jag filmade skulle synas i bild med en skivstång på raka armar över huvudet var jag tvungen att stå minst 20 meter bort vilket begränsade vinklar och bakgrunder vi kunde använda så jag bytte tillbaka till mitt gamla objektiv och körde vidvinkel istället.

solid open

När jag var klar med filmandet körde jag ett kort träningspass. Jag var rätt trött så det blev i stort sett bara rörlighetsträning följt av 20 minuter på roddmaskinen. När jag precis var klar ringde Ingela och nästintil grät i luren. Nellie hade börjat blöda ur ena näsborren. Skitläskigt, såklart. Småbarn ska väl inte börja blöda näsblod bara sådär? Särskilt med Nellie som haft en ordentligt urinvägsinfektion som satt sig på njurarna.

Jag slängde mig på dörren och skyndade mig hem men väl hemma visade det sig att hon mådde bättre och enligt sjukvårdsupplysningen skulle vi återkomma om det hände igen, vilket det som tur var inte gjorde. Förhoppningsvis var det väl bara en eftersvit av förkylningen, men vi ska iallafall hålla ögonen öppna.

Efter den pärsen var Ingela helt färdig så jag tog med Lukas ner till Ica för att handla så hon kunde bada Nellie i lugn och ro. Avslutade kvällen med tacos framför Sci-fi thrillern Coherence på Netflix, har du inte sett den så bör du definitivt kolla in den. Spännande, oförutsägbar och med en riktigt intressant handling.

Trevlig helg!

jakob och lukas

Diskussion

Kommentarer inaktiverade.

