Nördgrejer

Ninjor på film: Mina bästa (och värsta) exempel. (Nämnde jag att jag har en ninjadräkt i källaren?)

Ninjor är coolt! Alla har nog en svag böjning för detta populärkulturella fenomen med svartklädda lönnmördare som med en kombination av smygande och list utför sina uppdrag i det fördolda. I total öppenhet för nördar som mig själv och kanske som ”guilty pleasure” för andra.

Eller i hollywoods fall med välkoreograferad kampsport och häftiga ninjavapen antingen i form av den ”avhoppade hjälten” som använder sina ninjakunskaper för det goda, eller som en hord av anonym kanonföda som avverkas en efter en av den (såklart) ännu mer i handgemäng skolade huvudpersonen.

Men oavsett hur de gestaltas så har ninjan som koncept en stark plats i modern populärkultur. Både som symbol för det mystiska orienten eller som den ultimata 80-talsreferensen när asiatisk kampsport gifte sig med västerländsk filmindustri.

Jag själv har såklart också en fäbless för fenomenet. Jag växte upp under sent 80-tal och tidigt 90-tal och var i perfekt målgrupp för leksaker som Ninja Turtles, Action Force (mer om Ninjorna i Action Force senare i inlägget) och filmer som American Ninja, Revenge of the Ninja och The Octagon.

Så det är med stor glädje jag också ser hur ninjorna återvänder till populärkulturen och blivit mer rumsrena, inte minst tack vare ett flertal hollywoodfilmer som jag kommer till senare.

Jag har också gjort mitt eget blygsamma bidrag till genren (eller man kanske mer kan se det som hyllningar). Jag var en av två best men åt en barndomsvän för ett par år sedan och vi valde såklart att använda oss av ninjatemat under svensexan. Vi fick bland annat 14 personer att köpa kompletta ninjadräkter på postorder från England (alla var svartklädda utom brudgummen som fick en vit dräkt).

Ninjasvensexa

Och senaste Halloween satt jag ensam hemma en kväll och fick för mig att spela in ett ploj-avsnitt av min (väldigt korta) videoserie ”På Kontoret” med ninjatema, skelett och lite schyssta dance moves.

Från kontoret: halloweenspecial

Men nu till huvuddelen av den här artikeln, ninjafilmer! Jag hade från början bara tänkt lista mina egna favoriter men då skulle jag missa tillfället att ta upp andra filmer som kanske ändå är viktiga för genren (och för att inte nämna skräckexemplen) så det blir någon form av ”utan inbördes ordning och betyget står i beskrivningen”-upplägg. Håll till godo!

Ninjorna i ”The Last Samurai”
Vi börjar med filmen som får exemplifiera mitt tidigare påstående om att ninjor börjat få medverka även i seriösa produktioner. The Last Samurai kan mycket väl vara den bästa ”seriösa gestaltningen av Ninjor på film, och i en Hollywoodfilm med Tom Cruise dessutom.

För den som inte sett filmen så handlar den om den desilusionerade och nedsupne före detta armegeneralen Anderson, gestaltad av (den alltid levererande) Cruise.

Han brottas med inre demoner efter att ha medverkat i slakten av kvinnor och barn i ett indianläger och får chansen att resa ner till japan för att träna landets armé i kriget mot de sista upprorsmakande Samurajerna.

Såklart går händelseförloppet så att Cruise blir tillfångatagen av SamuraJjerna och med tiden vinner deras respekt och vänskap, särskilt deras ledare som också är målet för Ninja-attacken en bit in i filmen. Se och njut!


American Ninja

Ett bra exempel på hur Ninjagenren utvecklades i USA var American Ninja-filmerna. Den första var väl hyfsat seriös, en amerikan som tränats till ninja får chansen att använda sina kunskaper och slåss mot… andra, onda ninjor. Sen gick det utför.

I den fjärde filmen (som faktiskt var den första jag såg) är man i slutet i de onda ninjornas träningsläger och ninjorna har olika färger på kläderna. Mitt tonåriga jag tyckte såklart det var skitcoolt och jag tror säkert vi satt där i tv-soffan och spekulerade om vad de olika färgerna innebar. Var det en indelning efter hur länge de hade tränat? Eller vad deras specialkunskaper var? Hursomhelst, coolt. Då.


Ra’s Al Ghuls Ninjor i ”Batman Begins”

En annan av 2000-talets tyngsta rullar är utan tvekan Christofer Nolans re-boot av den gamla seriehjälten Batman. I den första av det som skulle bli tre filmer följer vi den föräldralöse Bruce Wayne när han planlöst driver runt på ett enmanskorståg mot världens skurkar och banditer för att döva sorgen och frustrationen av att se sina föräldrar bli mördade som barn.

På en av sina resor hamnar han i Tibet (tror jag) där han stöter på en organisation som säger sig kämpa för samma sak som Bruce och han bjuds in att tränas tillsammans med deras underhuggare. Som såklart är ninjor.

Vissa kanske tycker ninjor känns malplacerat i en film om Batman, men tänker man efter så är det inte helt orimligt att en ”superhjälte” i Batmans kategori, det vill säga utan övermänskliga krafter och som inte använder sig av sjutvapen, behöver den typen av mytisk kunskap om närstrid och smygande som ninjorna gjort sig kända för.

You only live twice
Något man sällan tänker på är att hela Bondfilmen ”You only live twice har med ninjor att göra. Bond är i japan, en Ninja lönnmördar av misstag hans tjej, Bond hänger med Ninjor och på slutet anfaller de tillsammans skurkens bas. Visserligen med skjutvapen, men ändå? Det är James Bond, OCH ninjor. Svårslaget.


”The Hand”, Wolverine
Wolverine blev utan tvekan den populäraste karaktären i filmatiseringen av Marvels superhjltegrupp X-men, såpass att han till slut fick en helt egen film. Okej, två filmer men vi låtsas som att den första (X-men: Origins) aldrig hände. Tillsammans med Indiana Jones 4 och de tre senaste Star Wars-filmerna.

Filmen utspelas till stor del i Japan så det vore ju egentligen rät konstigt om det INTE dök upp ett gäng ninjor någon gång under filmen. Men, anledningen är faktiskt mer kanon (kAnon som ”i enligt det erkända universumet handlingen utspelas” i, inte kanOn som i kanOnbra) än så.

Ninjorna tillhör nämligen organisationen ”The Hand”, en återkommande nemesis i Marvels universum och som dessutom figurerar i bakgrunden av Netflix Daredevil om jag skrev om tidigare. Intressant nog så var det tecknaren frank Miller som ritade den Wolverine som mötte ”The hand i serietidningen.

Miller ritade serienovellerna Sin City och 300 och även Batman-miniserien där en åldrad Batman bygger en dräkt som spöar Stålmannen men kanske mer intressant även den reboot av Daredevil under en period då tidningen sjönk i popularitet och vars dräkt man använder sig av i den nya tv-serien. Och ja, Daredevil mötte också ninjor till och från under den perioden. ;-)

the-wolverine-picture06

tumblr_m7sh2ljphv1rbxlg5o7_1280

”The Foot”, ”Teenage Mutant Ninja Turles”
Utan att gå in för djupt på populärkulturfenomenet Ninja Turtles kan vi däremot direkt dra en koppling till föregående titel. Skurken i Turtles är som alla vet ”The Shredder” och hans arme av ninjakrigare ”The Foot”. Någon som börjar ana parallellen? Hand/fot, ”The Hand”/”The Foot”?

Såvitt jag minns så erkände Eastman och Laird, skaparna av Ninja Turtles orginalsierietidningen att ”The Foot” mycket riktigt var en parodi (eller homage) på Marvels ”The Hand.

Det kan nu nämnas att även om den första spelfilmen om Turtles som enligt mig (och alla andra) är den bästa filmatiseringen och relativt ”mörk” i sin ton jämfört med de efterföljande filmerna och den tecknade tv-serien, så var det ingenting mot originalserien.

tmnt-shredder-death-104211

Polisskolan 4
Jag minns att jag tyckte Ninjorna i slutet på Polisskolan 4 var SKITHÄFTIGA när jag första gången såg filmen någon gång i 11-årsåldern. Idag? Not so much. Det ska vara för nostalgin och 80-talscharmen då. Iallafall, ninjorna tillhör ett ”gäng” som suttit inlåst men lyckats ta sig ut tillsammans med alla andra inspärrade skurkar och filmen huvudpersoner tvingas ta upp jakten.


Snake Eyes och Storm Shadow, G.I Joe

Kanske inte den första titeln man tänker på när man hör ordet Ninjas. Tills man tar reda på vilka av de hundratals leksaksfigurer som ingick i Hasbros leksakslinje med tillhörande serietidning och tecknad tv-serie från 80-talet och framåt som var mest populär. Snake Eyes och Storm Shadow, eller ”den svarta ninjan” och ”den vita ninjan” som många barn kände dem bättre som.

Kollar du efter dem idag på eBay och vill ha en obreuten förpackning snackar vi 8-9000 spänn, styck…

Från början dödsfiender på var sin sida av lagen, Snake Eyes (den svarta ninjan) tillhörde den den militära grupp med specialsoldater vid namn G.I Joe (Action Force i Sverige) och Storm Shadow (den vita ninjan) tillhörde terrororganisationen Cobra.

Med tiden blev de vänner då Storm Shadow bytte sida, vad som hänt sedan dess vet jag inte då min kunskap sträcker sig till de två (eller tre) års utgivning av serietidningen vi fick nöja oss med i Sverige. För några år sedan kom två rätt kassa filmatiseringar men det var ändå lite ballt att se sina barndomshjältar på vita duken. Eller i mitt fall, tv:n.

G.I. Joe-vrs.-Cobra-3-Pack-Comic-21-Snake-Eyes-Storm-Shadow-Red-Ninja-1

gi-joe-rise-of-cobra-storm-shadow-vs-snake-eyes

Det får väl var allt för den här gången då. Du som vill lära dig mer om ”riktiga” ninjor kan köpa boken Ninja AD 1460–1650 av Osprey Publishing. Jag har inte läst den själv men under min tid som historienörd var Ospreys böcker kända för att vara bra historiska källor i både text och bild.

Tack för mig!

ninjafot

 

Diskussion

Kommentarer inaktiverade.

