Föräldraskap

Mer sjukdomar…

Om det var något jag inte var beredd på när det gäller föräldraskap så var det sjukdomarna. Nu har Nellie och Lukas varit sjuka i över tre veckor och det börjar ta på krafterna. Lukas var ju inne på akuten nyligen för problem med andningen som jag skrev om i förra inläggetoch nu i slutet på förra veckan fick vi iallafall en inhalator med luftrörsvidgande utskriven av läkare som verkade hjälpa mot det värsta.

Men precis när lukas började bli bättre så var det Nellies tur att bli sämre. Hon fick feber, blev rödblommig i ansiktet och kunde börja gallskrika från ingenstans och när vi åkte in till vårdcentralen hade hon en sänka på 180. Det är tydligen är rätt högt (”normalt” är 10) och tyder på inflammation i kroppen så vi fick rådet att åka in till akuten med henne.

Som tur var hade vi redan bokat barnvakt i form av min mamma så Ingela skulle kunna få lite avlastning när jag jobbade så vi lämnade Lukas med henne och Ingela åkte till Astrid Lindgren medan jag åkte till jobbet.

Det visade sig att Nellie hade en ganska ordentlig urinvägsinfektion som satt sig på båda njurarna så det var inte så konstigt att hon mådde dåligt och grät. Jag har aldrig haft urinvägsinfektion men tydligen gör det rätt ont när man kissar också, förutom febern.

Hursomhelst ville de lägga in Nellie ett par dagar men då det var fullt på Astrid Lindgren fick Ingela ta henne i en taxi och åka iväg till Huddinge sjukhus där hon ska spendera ett par dagar under uppsyn och få antibiotika mot infektionen. Jag och Lukas är kvar hemma och farmor får vara dagmamma ett par dagar medan jag är på jobbet, vilket hon som tur är inte verkar ha någonting emot. :-)

mamma och lukas

Nu hoppas vi bara på ett snabbt tillfrisknande utan komplikationer så vi kan återgå till det kontrollerade kaos som vår ”vanliga” vardag innebär.

Ta hand om er!

/Jakob

Diskussion

Kommentarer inaktiverade.

