Föräldraskap

Nattvaka och sjuka barn

Den mindre roliga delen av föräldraskapet är när barnen blir sjuka. I natt till exempel fick jag och Ingela turas om att sitta vakna och hålla vakt över vår lille son Lukas som hade rejält svårt att andas och fick sitta och sova upprätt i soffan i vardagsrummet.

Lukas har inte haft det lätt sedan födseln. Han var ”täppt” i näsan och hade svårt att andas redan från första dagarna i livet och det blev ju inte bättre av att han åkte på RS-viruset bara ett par veckor efter vi kom hem från BB. Det var en riktigt tuff period och vi låg inne i totalt 11 dagar, även om vi så här i efterhand såklart förstått att det fanns de som hade det betydligt värre än oss.

lukas och nellie på sjukhuset med  RS

För drygt två och en halv vecka sedan åkte både Lukas och Nellie på en förkylning, vilket tydligen inte är så ovanligt. Ont i halsen, snor, och hosta. Spruta koksalt i näsan och suga ut snor med jämna mellanrum, och alvedon när halsontet blev övermäktigt och tårarna sprutade.

Lukas drabbades såklart mest då han redan har lite problem med andningen. Det gick till och med så långt att vi spenderade två nätter på akuten, även om de egentligen inte kunde göra något mer än att kolla syremättnad i blodet och ge koksaltsinhalationer för att lösa upp slem.

De ger ju helst inte medicin till spädbarn och virus går ju inte att behandla vilket jag såklart förstår men samtidigt känns det lika maktlöst varje gång man skickas hem igen med förmaningen att ”fortsätta som förut”.

ingela inhalerar lukas

Hursomhelst så kulminerade Lukas symptom nu inatt, jag vaknade av att han rosslade och väste djupt nere i halsen. Jag gjorde som jag blivit tillsagt, tog upp honom i sittande läge, sprutade koksalt i näsan, sög ut det lilla snor som gick och körde lite ”gymnastik” för att lossa slem från luftgångarna.

Inget hjälpte dock så jag väckte Ingela. Hon påminde mig om något som ambulanssjukvårdarna nämnde vid senaste vistelsen på akuten, att vi skulle klä på honom och sätta oss vid fönstret och låta honom andas kall luft som tydligen skulle hjälpa. Så jag lindade in honom i en filt, drog på honom en mössa och satte mig en stund på balkongen medan Ingela ringde sjukvårdsupplysningen.

Hon på andra sidan luren tyckte vi skulle stanna kvar hemma men låta Lukas sova upprätt i soffan och att vi skulle hålla koll på honom under natten och om det inte blev värre åka till vårdmottagningen när de öppnade. Sagt och gjort, jag tog första vakten och drog igenom de sista avsnitten av Daredevil medan Ingela sov, sen bytte vi och jag fick sova några timmar innan jobbet.

lukas sjuk  i soffan

Nu hoppas vi iallafall att det hela har nått sin kulmen och vänder tillbaka så att både vi och barnen kan återgå till vardagen igen.

Ta hand om er där ute!

/Jakob

Diskussion

Kommentarer inaktiverade.

