Träning

Trubbigt våld och ett besök på akuten

I tisdags kväll när jag kom hem från jobbet hade jag lite ont i foten. Inget allvarligt, utan mer som om jag trampat lite snett någonstans i samband med träningen. Ömt vid vissa positioner men jag kunde gå och stödja på foten utan större smärta.

Beslutade mig för att ta tunnelbanan istället för att gå till jobbet följande dag, foten kändes lite mer men ändå under kontroll. men under eftermiddagen började det göra ordentligt ont i foten och efter min sista kund för dagen var jag tvungen att sätta mig en stund med foten i högläge. Och när jag sate ner foten igen kunde jag inte stödja på den.

Smärtan hade också spridit sig från ett isolerat område straxt framför fotknölen till i stort sett hela mellanfoten och upp på utsidan av underbenet, till den graden att jag var tvungen att poppa två treo och lite senare två naproxen för att få ner smärtan.

ont i foten

Några kollegor nämnde något om blodproppar i vaden vilket inte lät så kul, och i vilket fall som helst kunde jag ju inte gå utan att halta kraftigt och nu började jag även känna en kyla sprida sig i fot och underben.

Så jag tog förnuftet till fånga och tog en Uber Pop-up (Uber taxis billigaste alternativ som de håller på att testa med vissa utvalda kunder, det kostade typ 60 spänn från hötorget till stadshagen) till St:görans akutmottagning för att kolla upp det.

Jag hade förberett mig på en låååång väntan på akutmottagningen men till min stora förvåning fick jag träffa en ”bedömningsläkare” efter bara 10 minuter, och det berodde inte på mitt tillstånd utan på förbättrade rutiner (och lite tur antar jag). Hon klämde och vred rätt omilt på foten och hittade en rejäl blåaktig bula framför fotknölen. Trubbigt våld med andra ord.

(Hur bra är förresten inte Office Space?) Jag måste ha stött i någonting utan att märka det, och i och med att det är så trångt i foten så tryckte bulan på nerver och kärl, därav smärtan av kylan i fot och underben. Så jag ordinerades foten i högläge och belasta så gott det går de närmsta dagarna tills det gått över. Och allt detta för det facila priset av 400 kr.

Jag är ju rätt van vid smärta i kroppen på grund av träningsrelaterat slitage och överbelastning så det är nästan skönt att ha ont på grund av ”trauma” för omväxlings skull. Jag får också lite flashbacks till när jag körde mycket kampsport i 20-årsåldern.

Då var man ju ung nog att aldrig få ont av att träna fel (hur dåligt man än tränade) men därememot gick man istället ständigt runt med blåmärken på smalbenen, ömmande näsa och revben och till och från precis den typ av fotskada jag åkt på nu.

Men då berodde det på den betydligt coolare anledningen att man felbedömt avståndet i en rundspark och personen i råga blockat aningens för lågt så man drar foten i knät istället för smalben mot smalben.

van damme sparkar träd

Bara att hoppas det går över snart så jag inte får för långt uppehåll i träningen, kontinuitet är en av mina (och många andras) största utmaningar i alla träningsprogram och jag hade precis ”kommit igång” med mitt nya upplägg, som jag kommer skriva mer om framöver.

Tills dess, hörs!

/Jakob

Diskussion

Kommentarer inaktiverade.

