Föräldraskap

Pappa är hemma

En utmaning när man är förälder är ju som säkert många vet är att försöka hitta den så kallade ”egentiden” i en situation där naturen bestämt att ens enda uppgift är att säkra sin avkommas överlevnad (och det enda man hinner med också).

säkrar artens överlevnad
Jag var pappaledig de första tre månaderna men nu när jag har börjat arbeta är det ju min fru som själv får dra det tyngsta lasset (vill ni läsa hennes egen blogg om föräldraskapet hittar ni den på http://mammamage.se/author/ingela/). Det var tufft i början, trots att jag jobbade korta dagar men nu har hon börjat komma in i det.

Jag är inte säker på hur jag skulle klara av det om rollerna var omvända. Jag har ju inte riktigt den där instinktiva, primitiva mammadriften som hon verka ha, den som sätter sig över alla egna behov och gör att man kan fokusera 100% på barnens välmående.

Själv undrar jag när JAG ska börja känna mig som en riktig förälder. Missförstå mig inte, jag älskar mina barn och gör allt för dem, men jag känner mig inte som en ”pappa” än. Det kanske kommer när barnen blir mer interaktiva och inte bara är två kollin som äter, bajsar, skriker och sover.

 
Okej nu är jag kanske lite orättvis, den senaste tiden har varit en riktig utvecklingsspurt och både Lukas och Nellie är betydligt mer intresserade av sin omvärld, på gott och ont. Man kan sitta och leka med Lukas i 5-10 minuter tills han tjuter av skratt och Nellie kan ligga i soffan och prata högt med tv:n eller någon leksak under långa perioder.

Kostnaden för detta är såklart att när deras små hjärnor i slutet på dagen får kortslutning av alla nya intryck så kan de ägna timmar åt att ömsom grina, skrika, somna till och sedan vakna och börja om igen. Nära till skratt, nära till tårar. Otroligt utmattande för mig och Ingela men samtidigt otroligt givande såklart!

Jag har skrivit det här inlägget när jag sitter hemma själv med barnen medan Ingela är på gymmet. Hon har tränat på otroligt bra både under och efter graviditeten, både tack vare sin egen träningsrutin men också med hjälp av Katarina Woxnerud som ligger bakom både appen MammaMage och utbildningen med samma namn.

mammamage

Min egen träning då? Ja, det har väl gått sådär. Jag har iallafall kört på hyfsat, även om sömnbristen, den minskade träningsvolymen och alla snedbelastning från att bära och mata barnen har satt spår i kroppen. Jag kommer att skriva mer ingående om min träning framöver för er som är intresserade.

Tills dess, ha det bra!

/J

 

Diskussion

Kommentarer inaktiverade.

