Okategoriserat, Träning

Mina 5 bästa inlägg 2012!

Nu är 2012 och det första året med den här bloggen till ända och jag tänkte ta tillfället i akt att titta tillbaka på året som gått. Jag drog igång den här bloggen i februari 2012 med ambitionen att inspirera andra och att dela med mig lite av den kunskap jag själv samlat på mig som personlig tränare och allmän träningsnörd och jag vill tacka alla läsare som hängt under året och hoppas ni fortsätter läsa även nästa år. Som titeln lyder, här är mina fem favoritinlägg från 2012 med en liten motivation till varför. Varsågoda!

.

1. Träna som en tyngdlyftare! Det mesta jag har skrivit om på den här bloggen har varit lagt åt det praktiska hållet och inriktat på till exempel rörlighetsträning och hur man implementerar det i sitt träningsprogram. I inlägget om tyngdlyftning var tanken att förmedla ett visst ”tänk” och vissa koncept som används inom träning och då som titeln beskriver, tyngdlyftning som är en träningsform som ligger mig nära om hjärtat. Ämnen som avhandlades var bland annat:
Att bli så bra som möjligt på en enda sak (men att träna allt som behövs), att planera sin träning, 10.000-timarsregeln, ”om någonting är viktigt gör det varje dag”, och att träna för att bli bra, men TÄVLA för att prestera!

ive-been-waiting-for-you2

2. Kettlebellsvingen för avancerade.
Mitt första inlägg någonsin och ett av de ambitiösare. Jag har länge använt kettlebells som träningsredskap, men med tiden sållat bort övningar som kändes onödiga eller alltför dogmatiskt till redskapet. En av de övningar som dock stannade kvar och som med tiden blivit en av grundstenarna i den typen av träning jag bedriver är kettlebellsvingen. Inte direkt unik för redskapet men oöverträffad i sin enkelhet och samtidigt otroligt mångsidig. Läs artikeln så förstår ni varför!

2012kb

3. Bli mer Atletisk! – De fysiska kvaliteterna och hur du tränar dem.
Precis som nummer 1 i den här listan var det här inlägget tänkt att få folk att se lite utanför ramen för den egna träningen som ofta tenderar att bli lite dogmatisk och enkelspårig och istället hur man kan tänka (och varför) när man ska träna upp sig i andra aspekter än de man normalt fokuserar på.

Games09IcelandSvenSandbag

4. Bli en bättre löpare med rörlighet och styrka. Del 1-3.
Första inlägget i vad som skulle bli min mest ambitiösa artikelserie 2012 nådde rekord i antal besök  med ett nästan femdubbelt besöksantal första dagarna. Det är uppenbart att löpning är en kär folksport i vårt land och min tanke med de här inläggen var att sprida lite ljus över hur man som löpare håller sig skadefri och förbättrar sin prestation i löpspåret.

löpning2012

5. Träna med gummiband.
Ett roligt inlägg då jag verkligen fick chansen att sammanställa i stort sett hela min övningsbank för ett specifikt träningshjälpmedel. Vissa av övningarna kan väl mest anses som lite ”roliga” varianter på mer klassiska styrkeövningar som kan slängas in för att variera sin vanliga träning medan vissa andra har blivit något jag använder dagligen själv och med kunder och gummibandet i sig har blivit någon jag idag skulle ha svårt att klara mig utan.

392094_10151117033075220_1437126738_n

Tack för 2012, vi ses 2013 för ett nytt träningsår!
/Jakob

Diskussion

Kommentarer inaktiverade.

