Okategoriserat, Träning

10 julklappstips för träningsintresserade!

Med mindre än en vecka kvar till jul är det dags att slänga in de sista julklapparna under granen i väntan på tomten och julledigheten. I de här inlägget har jag samlat mina 10 av mina bästa julklappstips till träningsentusiasten, tillsammans med lite relevanta länkar och videoklipp av avnjutas efter Kalle. Varsågoda allesammans, och god jul och gott nytt träningsår 2013! /Jakob

1-3. De tre bästa böckerna på svenska för träningsentusiasten.
Forma kroppen och maximera din prestation : om kost och träning på vetenskaplig grund
Vältränad: handboken för den funktionella kroppen
Sportmassera själv med redskap
böcker

Oavsett om du bara är en glad motionär med en fäbless för långdistanslöpning eller en ”straxt över medel” crossfit-atlet kommer du att tjäna på att lära dig mer om den vetenskap och de principer som träningsläran är baserad på, och som i sin tur praktiseras i den eller de metoder som ditt träningsprogram är uppbyggt på.  De här böckerna ger dig en grund i både ”nytt” tänkande och ”gamla” sanningar som tillsammans ger dig kunskap att kunna utvärdera eller designa dina egna tränignsprogram.

.

4. Ett multifunktionellt träningstillbehör. Powerbands
AllBands

När du väl börjat köra rörlighetsträning med gummiband eller genomfört din första 3-veckorsperiod med explosiva marklyft med gummiband kommer du förstå tjusningen med det här multifunktionella redskapet. För mer information om hur du använder gummiband i din träning kan du läsa mitt inlägg om ämnet, eller bara kolla in inspirationsvideon nedan.

.

5. Det ultimata kosttillskottet? Vitamin D
D-vitamin 300x300

Ett tillskott som börjat få allt mer uppmärksamhet den senaste tiden och som uppges ha så många hälsofördelar att de flesta skulle avfära det som ren bullshit om det inte vore för att det faktiskt verka stämma. Läs gärna wikipedias 153 referenslänkar eller kolla igenom föreläsningen av överläkare Mats Humble om pågående forskning kring D-vitaminets många positiva hälsoeffekter från 2011. Eller köp helt enkelt det här oförskämt billiga tillskottet och hoppas att det funkar. Vad sägs om följande effekter?

  • Minskar risken för Diabetes typ I och II, astma, parkinssons, vissa typer av cancer, MS och infektioner
  • Muskelstyrka/förhindrad degeneration
  • Ger starkare ben
  • Minskar fettinlagringen
  • Motverkar hudsjukdomar som psoriasis, mjäll etc.
  • Förbättrar blodsockerreglering och insulinkänslighet
  • Förbättrar fosterutveckling av hjärnan
  • Motverkar depression
  • Förbättrar immunförsvaret
  • Förbättrar njurhälsan
  • Ökar fertiliteten

.

6. Rätt skor för rätt träning. Fivefingers KSO och tyngdlyftningsskor från Adidas

vibramolys

Tillhör du en av alla de motionärer som kör din styrketräning i samma typ av skor som du löptränar i? Rätt skor för rätt träning kan göra stora skillnader i vad du får ut av din träning. När du tränar på gymmet vill du till exempel stå så stabilt på underlaget som möjligt med så lite sula som möjligt. Enda undantaget är när du kör tyngdlyftning eller saknar rörlighet i fotleden och höften för att gå ner i fullt djup i knäböj då du istället vill ha en rejäl klack. Lämna löpskorna till löpningen, iallafall tills du jobbat in en bra grundstyrka och ett löpsteg för framfotalöpning så du kan börja träna med kroppens egen stötdämpning, vadmusklerna. Läs Vibrams egna informationstext om barfotalöpning i Proprioception: Making sence of barefoot running.

.

7. Ett underskattat träningsverktyg? Fat Gripz.

fat-gripz-product

En oproportionerligt stor del av vårt nervsystems sensoriska input kommer från våra händer, eller närmare bestämt från vårt grepp. Inom träningsvärlden använder man greppstyrka för att mäta övertränings av centrala nervsystemet, och att anpassa hur man använder i greppet i styrkeövningar kan man få ut ökad styrka och stabilitet i skuldrans stabilisrande muskler och andra delar av kroppen. Att styrketräna med en ökad greppstorlek ställer högre krav på greppstyrka och sägs även kunna aktivera mer och fler muskler. Plus att der ser rätt coolt ut med ett par fat Bars runt skivstången. Om att träna med Fat Gripz av Charles Poliquin.

.

8. Världens coolaste (och snabbaste?) hopprep! Buddy lee Aero speed
Buddy Lee Aero Speed

Oavsett om du bara drar av någon enstaka Flight Simulator eller värmer upp dina pass med traditionell boxarhoppning kommer du njuta av varje sekund med dina Buddy Lee Aero speed. Eller varför inte kolla på Buddy själv när han demostrerar sin produkt.


.

9. Din egen (budget)massör. The Grid

SMRredskap2

Om du inte sovit under en sten den senaste tiden så har du säkert läst om hur man med olika redskap mjukar upp stela muskler innan träning eller stretching. Jag har själv skrivit en handfull ämnen där redskapen används och en instruktionsbok nämndes tidigare i den här listan. Kolla in inspirationsvideon nedan med några av de vanligaste områden man använder ”The Grid”.

.

10. Personlig träning

Har blivit något av en trend de senaste åren men faktum är att har du intresse av hälsa eller träning kommer du kunna ha nytta av att anlita ett proffs på träning, oavsett vad dina mål är. Vanliga önskemål hos PT-kunder är till exempel:

  • Bli starkare
  • Lägga om kosten och gå ner i vikt
  • Lära sig korrekt teknik i styrketräning
  • Lära sig använda kettlebells
  • Lära sig tyngdlyftning
  • Öka upp sin rörlighet och stabilitet
  • Hitta kroppens svaga punkter och träna upp dessa
  • Lära sig nya roliga övningar för att få tillbaka motivationen

Det finns en uppsjö av tränare ute på gymmen, några är bra, många är dugliga, och många är tyvärr rätt dåliga. Så hur sållar du agnarna från vetet?
1. Kolla upp din potentiella PT:s bakgrund. Har han erfarenhet av den aktivitet du vill ha hjälp med? Samtidigt är det ingen garanti att en bra idrottare är en bra tränare, och vice versa, vilket tar oss till nästa punkt:
2. Kolla upp hans formella utbildning. Har han gått en veckokurs till ”styrketräningsinstruktör” eller har han en 3-årig högskoleutbildning utomlands? Googla utbildningsanordnaren.
4. Vad har han för referenser? Särskilt om du har specifika mål som kvalitativ viktnedgång, kolla upp hans tidigare kunder.
5. Prata med honom, kör en test-träning. Personkemin är viktig.

Martin löwgren har skrivit en bra artikel om just licenserna för personliga tränare och Lars Avemarie har även han ett bra inlägg om kompetens inom branschen.

God jul och gott nytt träningsår 2013!

/Jakob

MattCraiginaSantaSuit

Annonser

Diskussion

Kommentarer inaktiverade.

%d bloggare gillar detta: