Okategoriserat, Träning

Foam Rolling som gruppträning och den första boken på svenska i ämnet.

Det kanske inte är någon nyhet för er som läser den här bloggen men jag skriver mycket om rörlighetsträning och den delen av skadeförebyggande och prestationshöjande träning där man använder olika redskap som Foam Rollers eller tennisbollar för att mjuka upp och öka kvaliteten på kroppens muskler och mjukvävnad, eller Self Myofascial Release som det också kallas. Det är ett område som är hyffsat nytt på den svenska marknaden även om det börjar spridas ut till ”vanliga” motionärer via personlig träning, crossfit-gymen, utländska bloggar och en del artiklar i mainstream-träningsmedia.

Jag jobbar aktivt med att sprida och öka kunskapen inom den här typen av ”tänk” när det kommer till träning, både via min blogg men också i mitt arbete med mina kunder som personlig  och det är därför med stor glädje jag delar med mig av vad jag tycker är 2013 års två största nyheter inom detta område.

Ny bok: ”Sportmassera själv med redskap”
Den första boken på svenska om Foam rolling och SMR, Sportmassera själv med redskap  är skriven av tränings-gurun Erik Börjesson, min före detta kollega och en av utbildarna på Sats inom bland annat rörlighetsträning och SMR för personliga tränare. Jag återkommer med en recension och en intervju med författaren. Boken släpps 12/12 via Miro förlag. Från deras infoblad:

Det blir allt mer populärt att använda rullar och bollar för prestationshöjande sportmassage i samband med träningen. Det kallas SMR – Self-Myofascial Release – och är något du kan göra på egen hand med enkla redskap. SMR är en teknik för sportmassage som har fått ett starkt uppsving både bland idrottare och vanliga motionärer. Med redskap som tennisbollar, skumplastrullar och stänger ”rullar” du igenom utvalda muskelgrupper för att släppa spänningar och förbättra din rörlighet. Det är ett uppskattat komplement till träning för att prestera bättre och minska skaderiskerna. Crossfit-utövare, löpare och kampsportare tillhör några stora grupper av fysiskt aktiva som har upptäckt att de kan få bättre resultat med den här tekniken. Nu släpper vi en praktisk handbok om SMR, skriven av Erik Börjesson från SATS. Boken består av en kort introducerande text och 50 effektiva övningar. Du får också programförslag för hur du kan anpassa SMR för specifika idrotter och träningsformer.


SMR som gruppträning
på Sats
Den andra stora nyheten är att Sats som första svenska gym tar in SMR som gruppträningsklass under namnet ”Triggerpoint” med start 7/1 2013. Utbildningen använder redskapen The Grid, en mönstrad Foam Roller, och en speciell triggerpunktsboll från Concept. Jag var nyligen på instruktörsutbildning för klassen under Erik Börjesson som också tagit fram innehållet. Upplägget kommer att vara en 30-minutersklass där man jobbar igenom de vanligaste områdena med foam roller och boll, varvat med rörlighetsserier.

Från Sats hemsida: Trigger Point är en “Myofascial självmassage”-klass där deltagarna använder en rulle och en boll för att förbättra rörlighet, påskynda återhämtningen och proaktivt förebygga skador. Kort och gott är detta en sk Prehabklass.

Klassen är unik och passar troligtvis inte alla medlemstyper. Mycket av övningarna gör “sköntont” – en typ av träning som inte alla föredrar, utan Trigger Point kommer mest troligt att attrahera de som redan tränar regelbundet och anser sig ha ett behov av att proaktivt motverka uppkomst av träningsrelaterade skador.

Här är några bilder från instruktörsutbildningen (FOTO: Sats/Thorleif Robertsson):

Jag kommer återkomma med videos på utförandet i samband med att klassen drar igång på Sats, under tiden kan ni se rörlighetskomplexet från klassen utfört här utfört av min kollega Hans Hellberg (som vinglar lite när han inte får hålla i en skivstång) och liknande SMR i den här videon.

.Som en bonus till er läsare får ni här ett videoklipp på Erik Börjesson när han förklarar muskelfascior och SMR med hjälp av en apelsin.

Annonser

Diskussion

5 thoughts on “Foam Rolling som gruppträning och den första boken på svenska i ämnet.

  1. Jo. En länk till youtube. Anatomi på riktigt, ej för dem som inte vill se hur kroppen verkligen ser ut där inne runt musklerna…

    Posted by Anna Grisotti | 25 november, 2012, 20:45
  2. Jakob – vart hittar du info om det på sats hemsidan? Är jag blind?!
    /Felicia Bucknell

    Posted by Felicia Bucknell | 22 november, 2012, 11:14
  3. Det där låter intressant Anna, det ska jag helt klart kolla upp!

    Posted by Jakob Richloow | 21 november, 2012, 22:23
  4. Super artikel och så kul att konceptet har tagits fram till en gruppträningsklass!!! Missade tyvärr internutbildningen på Sats, men jobbar med det tänk med mina PT kunder.
    Utgår ifrån STOTT Pilates utbildningar och träningskoncept där man tränar med flera olika små redskap för att jobba med fascia och trigger point. Tips. Kolla in även deras nya varumärke, Zen GA. Där finns ett koncept där man jobbar med en s.k. flexboll: placering av boll, andning, fascia/trigger point, och core :) Det finns även ett grymt team i Ungern (ortoped, sjukgymnast och stott pilates country master) som föreläser om detta runt i Europa.
    Hälsning och tack för en mycket inspirerande och sakkunnig blogg, en kollega från Stureplan, Anna Grisotti

    Posted by Anna Grisotti | 21 november, 2012, 22:20

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: En video | Hans Hellberg | ShapeMeUp! - 22 november, 2012

%d bloggare gillar detta: