Okategoriserat

Styrkeförhöret – Ako Rahim

I andra delen av den här artikelserien har jag fått nöjet att intervjua fitness-fenomenet Ako Rahim. Ako har bland annat rönt stora framgångar på den svenska och internationella Athletic Fitness-scenen, driver en av sveriges största träningsbloggar och har precis filmat den andra säsongen av TV4:s Gladiatornerna som Gladiatorn Toro.

Ako, du har nått stora framgångar inom Fitnessvärlden, din blogg läses av många, du har vunnit SM i Athletic Fitness många år i rad och nu dessutom demo-VM. Och ingen har väl undgått att du också figurerar som gladiatorn Toro på tv. Du var ju också nyligen i USA i samband med ett sponsorkontrakt med BMR. Om du får välja EN stor händelse i din karriär du är mest stolt över, vilken skulle det vara?
När det gäller läsare på bloggen så pendlar det väldigt mycket beroende på om jag reser eller inte. när jag inte reser kan jag blogga upp mot 3-4 ggr om dagen och då ligger jag på ca 5-7000 unika per dag, annars ligger jag runt 4000 unika visningar per dag.
Ja, det har hänt väldigt mycket senaste två åren. Stor händelse är väl att jag var med i Gladiatorerna men det jag är mest stolt över är min blogg. Att jag kan motivera så många unga till att börja träna mer och det känns jätte kul när de skriver till mig och tackar mig för min blogg.

Du tävlar ju mest i Athletic Fitness, tuff men monotom träning och en tävlingsform där både utseendet bedöms men som också innehåller ett prestationsmoment. Om vi jämför detta med Crossfit där det både handlar om att tävla mot sig själv i ständigt varierande träningspass och mot hela världen genom Crossfit regionals. Vad tycker du egentligen är roligast?
Jag har alltid tränat för att bli starkare, snabbare och bättre. Men varför jag valde AF är för att man även tävlar i symmetri rond. Har man en ferarri så ska man ha en ferarri motor och tvärtom. Utseendet är en viktig del för mig, nu när jag har sponsorer som vill använda mig som modell. Men självklart gillar jag tävlingsbiten.
Jag kommer att köra crossfit nån gång, det lovar jag!

Apropå Crossfit så har ju du har ju senaste året tränat en hel del just crossfit, du gör bra ifrån dig och många undrar säkert, när ska du börja tävla?
Jag har många år sagt att jag ska börja tävla i Crossfit och jag lovade även mina läsare att jag skulle göra det i år. men jag får nog hoppa det även i år. VM i AF hålls 12-14 okt i Madrid, jag satsar för fullt inför denna tävling och då kör jag ingen crossfit alls. Därför tänkte jag efter VM satsa helhjärtat på Crossfit i ett helt år och sedan tävla 2013.


Athletic Fitness har ju precis tagit steget ut på den internationella arenan, vad tror du om sportens framtid?

Som jag märkt det de senaste 4 internationella tävlingarna så har det kommit in fler och fler tävlande från andra länder vilket är kul. reglerna är även ändrade så att såna som inte har perfekt symmetri kan placera sig bra bara de är bra på chins, dips och rodd.
Denna gren kommer att växa med åren!

Om du får dela med dig av 5 träningstips till nyblivna
gymbesökare, vilka blir det?
1. Skaffa en pt, helst någon som ni blir rekommenderad.
2. Ha inte bråttom, ha ett långsiktigt mål
3. Hitta något som passar dig, gym träning behöver inte alltid vara pumpa upp i bänkpress. Finns, crossfit, tyngdlyftning, gruppträning, kampsports fys osv.
4. Gör träningen till en del av vardagen, 1h om dagen hinner alla träna. det lovar jag!
5. Ha en bra balans mellan kost och träning. tränar hårt och ät gott!

Var ser du dig själv om 5 år?
Förhoppningsvis har jag en av sveriges största träningsbloggar, håller föreläsning om motivation och träning. utbildning inom grenspecifik träning. sedan har jag lite andra planer med mitt varumärke AR – Ako Rahim, men det är hemligt. :-)

 

Diskussion

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Bli stark eller bli stor | Fysmonster, Gladiator och Casanova - 19 juli, 2012

