Okategoriserat

Styrkeförhöret – Seth Ronland

Det finns personer inom den svenska träningsbranschen som förtjänar lyftas fram för sin kompetens, sitt engagemang och som alltid strävar efter att ligga i framkant när det gäller spridandet av kunskap och inspiration.
I första delen av den här artikelserien har jag fått äran att intervjua gymägaren, utbildaren och årets PT 2011: Seth Ronland

Seth, berätta lite om dig själv, din bakgrund och hur du kom in i branschen
Jag började 2001 med min PT utbildning på American Council on Exercise. Det var en fin upplevelse att både komma iväg och att få lära sig mer om träning. Min avsikt från början var inte att arbeta som PT eller ha ett gym, PT utbildningen var för min egen del, jag tänkte att det jag lär mig kan jag ha nytta av hela livet.

Vidare fick jag ett generöst erbjudande av min mormor att ta en universitetsutbildning, jag valde då att fortsätta på samma väg med en bachelor i Food & Nutrition Sciences. Sedan har det blivit massor av utbildningar med allt från neurologi till funktionell biomekanik. Jag älskar ju att lära mig själv och att lära andra, men samtidigt tror jag vi alla inser att vi aldrig kan bli fullärda.

I mångt och mycket har man funnit sig i den vetenskapliga världen, men som jag ser det finns det inte alltid en övergång till det vi dagligen praktiserar. Ibland måste vi som PTs leva efter vad som faktiskt fungerar, efter vetenskapen om det vi håller på med dels är komplex men också inte omfattar hela människan. Jag har sedan 2004 praktiserat ett helhetstänk som bygger på inställning, nutrition, rörelse och återhämtning för att få med alla delar. Detta involverar också utvärdering av klientens personlighet.

Min egna lilla karriär inom ”fitness” var framgångsrik med 2 guld i Athletic Fitness 05 och 06, efter ett par tävlingar kände jag att min gnista för tävlingar försvann. Jag ville satsa mer på att hjälpa andra och att träna mig själv på ett roligare sätt som innebar mindre kosmetisk träning och mer lek. Utifrån detta har jag utvecklat ett koncept som faktiskt ger båda – men bygger på mer lekfull träning. Det ligger många dolda värden i leken, personligen tror jag leken är en av de viktigaste bitarna för att leva fullt ut. Alla levande organismer leker, människan har en tendens att sluta i vuxen ålder. Låt oss återinföra leken. Vem tycker INTE att spökboll var en av de roligaste inslagen i skolan – väldigt få.

Du vann ju årets PT 2011, jag har inte läst juryns motivering men vad tror du själv var det som avgjorde?
Förmodligen ett brett nätverk och många klienter runt om hela Sverige. Jag vill fortfarande belysa att jag inte är bäst för det kan ingen avgöra. Självklart är jag glad att jag vann och känner mig hedrad framförallt av alla som röstade på mig. Det finns så många bra tränare i detta landet som förtjänar uppskattning. Vi som jobbar hårt och som verkligen transformerar andra människors liv är alla värda uppskattning och vi är många. Låt oss alla vara den armé som gör en stor förändring i samhället. PT rollen har inte uppskattats på regeringsnivå än, vi representerar ingen lyxprodukt utan en tjänst som ger människor vitalitet, karaktär och kärlek.

Du håller utbildningar åt Concept i b la TRX och triggerpunktsterapi, vad vill du vara med att föra fram på den svenska träningsmarknaden härnäst?
Funktionell Biomekanik, TRX RIP trainer (LOVE IT!) och inte minst ViPR som är ett verktyg som bygger på oändlig rörelse. Funktionell Biomekanik gäller framförallt tänket bakom och hur det ger oss en annat tankesätt, en ny strategi och en ny förståelse för hur rörelse är dels oändlig men också hur vi kan applicera detta tänket för att få en mer funktionell klient.

Ett bra exempel på strategiska förändringar i tänket är såklart hur vi faktiskt tränar en valgus kollaps på ett knä.
Ingen vill ha valgus kollaps på knäet, men detta kommer att ske x antal gånger under exempelvis en fotbollsmatch eller i livets rörelser. Valgus kollaps är mycket naturligt, det är mer frågan om när är i positionen av en valgus, är vi då starka/flexibla/mobila/proprioceptivt medvetna nog att ta oss därifrån?
Vi har redan blivit predikade med ”joint by joint” vilket självklart inte är fel, men utifrån ett funktionellt biomekaniskt tänk kan vi förstå att joint by joint är ett tämligen förenklat koncept som ibland ställer till det i tänket vi har som tränare.

Framförallt handlar ju mycket om sekvenser, och att verkligen förstå hur benen -alla 206 rör sig i just den specifika rörelsen. Det är ju en väldigt stor skillnad på hur en muskel fungerar stående jämfört med vad jag fick lära mig – på ett bord. Vi brukar ju ge quadriceps cred för knäextension – vilket i stående funktion den verkligen inte ger oss. Så tänket är annorlunda och vetskapen om att det faktiskt är såhär det fungerar bör ge oss alla en tankeställare till vad klienten drar för nytta av den specifika rörelsen.

Om du får dela med dig av 5 tips eller egna erfarenheter till nyblivna personliga Tränare eller de som varit med ett tag och känner att de vill utvecklas.
1. Bygg upp ett bra nätverk av kollegor.
2. Lev det du förespråkar.
3. Var villig att arbeta hårt.
4. Sluta aldrig investera i vidareutbildning.
5. Stimulera glädje.

Vad tror du om PT-yrkets och branchens framtid?
Om vi tittar på andra sidan kontinenten så ser vi framförallt att grupp-baserad PT är på väg uppåt. Detta bör vi alla ta tillvara på och bilda oss en plan. Mitt koncept bygger på just grupp PT med progressioner och inte minst glädje. Vanlig PT kommer absolut inte dö ut det finns alltid ett behov men grupp-pt är något vi måste bli bra på för att strategiskt säkra vår framtid inom yrket. Sedan om man är vän av Crossfit eller andra koncept spelar mindre roll, det är snarare förmågan att hantera en grupp på alla plan – fysiologiskt och psykologiskt.

Vart vänder du dig själv för ny kunskap och inspiration i ditt yrke och din egen träning?
Jag läser självklart en stor uppsättning av böcker, det handlar dock ganska sällan om träning. Om man läser mellan raderna i ett flertal böcker ex. Malcolm Gladwells böcker finns det en hel del att applicera på sin PT/anläggning för att både sälja mer men framförallt få människor att må bättre. Jag önskar jag hade mer tid att läsa bloggar, för det finns massor av intressanta. Tiden är dock inte på min sida, men så fort jag kan försöker jag läsa Rob Wolfs Paleo blogg, Martin Berkhans IF sida och sedan alla nyhetsbrev från IHRSA. Det finns så många bra tränare i hela världen att det är svårt att hålla koll på alla, personligen gillar jag såklart Mike Boyle, Mark Verstagen, Chris Frankel mfl. Eftersom jag jag känner en hel del av dem som anses som ”topptränare” från USA är det lätt att hämta inspiration när man träffar dem. Det blir ju en del resor i yrket, 3-4 ggr per år till USA ibland till TRX där vi alla vet att många tränare och atleter finns. Ibland träffar man tränare som inte är ”kända” men som har väldigt många goda tankar som man kan dra nytta av. Detta är en av anledningar till att man kontinuerligt ska vidareutbilda sig, inte bara kompetens utan även för att träffa andra som utbildar sig och bygga upp sina nätverk.


Vidare läsning
Seth Ronland.nu Seths blogg
Breeze Fitness.se Seths gym i Ystad, säljer även träningsredskap och utrustning.
Concept.se Utrustning och utbildningar inom b la triggerpunktsterapi, TRX och VipR.
Grey Institute – Utbildningar inom funktionell biomekanik.

Diskussion

Kommentarer inaktiverade.

